دكوراسيون اتاق انتظار

معمولا با مطرح شدن موضوعدكوراسيون، همه اذهان به سمت و سوي شرايط محيطي يك خانه سوق داده مي شود در حالي كهدكوراسيون موضوعي گسترده است كه مي تواند تك تك فضاهايي را كه ما در طول زندگي مانبا آنها سروكار داريم پوشش دهد. يكي از همين مكان ها را كه به بهانه روز پزشك به آنخواهيم پرداخت، اتاق انتظار مطب پزشكان و يا مراكز درماني است.

در دكوراسيون محيط هاي درماني، مواردگوناگوني همچون پوشش هاي فضاها، لوازم گرمايشي و سرمايشي، لوازم دكوراسيوني،نورپردازها و غيره همگي مي بايست تا حد امكان با نيازهاي بيماران مراجعه كنندهمطابقت داشته باشد.
پوشش هاي فضا: به طور كلي براي پوشش سطح ديوارها و كف يكمحيط درماني كه انواع و اقسام آلودگي ها و ميكروب ها در آن وجـود دارند، قابل شسـتو شو بودن، از جملـه مهـم ترين و ضــروري ترين خصوصــيت موردنياز محسوب مي شود. بنابراين طبيعي است كه كاربرد رنگ هاي پلاستيكي و همچنين كاغذهاي ديواري براي اغلبمكان ها رد خواهد شد مگر آنكه كاغذ ديـواري تا حدودي قابل شسـت وشو بوده و در سـطحبالاي ديوار و دور از دسترس همگان به كار برده شده باشد و فضاي زيرين آن را پوششهاي قابل شست وشويي مانند رنگ هاي روغني و يا ديوارپوش هاي پلاستيكي و يا سنگ وسراميك در برگرفته باشند.
البته رعايت اين موضوع در مورد مطب هاي پزشكان بهاهميت اتاق انتظار در مراكز درماني بزرگ مانند بيمارستان ها و درمانگاه ها نيست. درميان رنگ ها نيز رنگ روغني آن هم از نوع براق تر مناسب ترين انتخاب رنگي جهت پوششديوارهاي اين قبيل مكان ها است. زيرا هر چه ميزان رنگ روغني براق نسبت به مات بيشترباشد، سطح صيقلي تر بوده و در نتيجه شست وشوي آن راحت تر امكان پذير خواهد بود


توصيه: با نصب زه هاي چوبي و ياپلاستيكي بر روي ديوارهايي كه پوشش رنگي براي آنها انتخاب شده است، آن هم در ارتفاعمتناسب با ارتفاع پشتي صندلي و محل برخورد احتمالي با ديوار، از آسيب ديدگي هايحاصل از اين گونه برخوردها مي توان جلوگيري كرد.
از ديوارها كه بگذريم كف هانيز از جمله مهم ترين سطوحي هستند كه به راحتي در معرض آلودگي قرار مي گيرند لذا ميبايست به پوشش قابل شست وشوي آنها نيز توجه كرد. در همين راستا سنگ و سراميك بهترينانتخاب به حساب مي آيند.
البته در مورد مطب هاي خصوصي، پوشش كف با كفپوش هاي HDF لمينيت شده نيز بلامانع است زيرا امكان استفاده از مواد شوينده و ضدعفوني كنندهبه وسيله انواع و اقسام تي ها براي تميز كردن آنها وجود دارد به شرط آنكه آب به طورمستقيم استفاده نشده و نسبت به خشك كردن سطح آن نيز به سرعت اقدام شود.
لوازمدكوراسيوني و كاربردي: در اتاق انتظار يك مطب و يا مركز درماني به طـور قطع تعداديصنــدلي و چند ميز براي همراهان و خود بيماران لازم است كه راحت تر بودن اين صندلـيها براي نشــستن حتـي طولاني مدت، به صبوري در انتظار كمك مي كند. بنابراين برايچنين محيط هايي صندلي ها و يا مبلمان هايي مناسب هستند كه ارتفاع سطح نشيمنگاه تازمين زياد نباشد. هر چه اين ميزان در محدوده استاندارد خود كمتر باشد، فرد به هنگامنشستن احساس راحتي بيشتري مي كند.
نكته 1: با توجه به نوع بيماري و وضعيت جسمياغلب بيماران مراجعه كننده و تخصص پزشك، در صورت نياز مي بايست تختي نيز برايبيماران بدحال در گوشه اي از سالن و يا در اتاق ديگري در نظر گرفته شود.
نكته2: به جاي پارچه براي روكش صندلي ها و يا مبلمان، چرم هاي مصنوعي را براي اين منظورانتخاب كنيد تا شست وشو و ضدعفوني آن امكان پذير بوده و آلودگي ها به راحتي تميزشوند.
رنگ پوشش ها: هنگامي كه در مورد رنگ يك فضا بحث مي كنيم، تنها به رنگسطوح ثابت آن مكان يعني ديوارها، درها و كف محدود نمي شود بلكه پالت رنگي يك محيطتمام رنگ هاي به كار رفته در لوازم و سطوح را در بر مي گيرد لذا براي انتخاب لوازمدكوراسيوني و كاربردي، علاوه بر موارد لازم جهت در نظر گرفتن نوع كاربرد آنها، بهزيبايي ظاهري و رنگ شان نيز توجه كنيد زيرا همان طور كه مي دانيد رنگ تاثير مستقيميبر روي روحيه افراد مي گذارد. بنابراين در چنين مكان هايي از رنگ هاي شاد، ملايم وآرام بخش استفاده كرده و از به كار بردن رنگ هاي افسرده كننده و حتي تند صرف نظركنيد به عنوان مثال بهترين انتخاب براي پالت رنگي محيط هاي درماني رنگ هاي سبز،سبزآبي، آبي كمرنگ، آبي سبز، صورتي كمرنگ، گلبهي، كرم، ليمويي و يا تلفيقي از آنهابا هم است ولي برعكس كاربرد رنگ هاي بنفش، خاكستري، قهوه اي، مشكي و مانند اينهاهرگز توصيه نمي شود.
عناصر تزئيني: با كاربرد عناصر صرفا تزئيني و دكوراسيونيمانند تابلوها، گل و گياه طبيعي و يا حتي مصنوعي و شمعدان فضايي ايجاد شده و بههمين طريق كمي از اضطراب و ناراحتي بيمار مي توان كاسته و آرامشي هر چند موقتي رادر او پديد آورد.
لوازم سرگرم كننده: مراجعين يك مطب پزشك و يا يك مركز درمانيمي بايست مدت زماني كه معمولا چندان هم كوتاه نيست را براي مراجعه به انتظار سپريكنند. گذشت اين مدت زمان هنگامي قابل تحمل تر مي شود كه افراد به كاري سرگرم باشند. به عنوان مثال تماشاي برنامه هاي تلويزيوني كه بر روي ديوار نصب شده و يا در گوشهاي قرار گرفته يا گوش دادن به موسيقي متن ملايم و آرامبخش و يا راديو و همچنين حلجدول و مطالعـه مجله و يا روزنامه مي تواند از جمله اين سرگرمي ها باشد.


نـــورپردازي: از آنجا كه نور غـذايروح است، در يك محـيط درماني كه اغلـب بيماران با ناراحتي هاي جسمـي يا روحي ناشياز مشكل جسمي شان مراجعه مي كنند، وجود نوري مناسب و كافي ضروري است.
تسهيلاتگرمايشي و سرمايشي: وجود تسهيلات مناسب فصل براي گرم كردن و يا خنك كردن فضا برايافزايش آستانه تحمل بيماران و همراهان در يك انتظار چندساعته بسيار موثر است.
سرويـس هـاي بهداشتـي: در فضـاي ساختمـان يك مطب وجود يك سـرويس بهداشتـيضـروري است. در اين سرويس نيز مي بايست تسهيلات لازم در قالب توالت فرنگي و دستگيرههاي مورد نياز براي بيماراني كه دچار معلوليت جسمي بوده و يا به جهت دردهاي مفاصلپا امكان استفاده از توالت هاي معمولي برايشان وجود ندارد، در نظر گرفتهشود.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ 11 / 9 / 1391برچسب:دكوراسيون, اتاق ,انتظار ,

] [ ] [ Iman ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه