طراحي داخلي

طراحي داخلي چيست؟

طراحي داخلي مجموعه دانش " فن و هنري استکه با عناصر متعلقه و مرتبطش از قبيل فرم رنگ بافت و .... سعي در بهينه سازي فضاهاو دست يابي به کارائي و کار کرد مناسب در کنار زيبائي " معاني و معناهاميباشد.

طراحي داخلي با ايجاد مجموعه اي از بايدها و نبايدها "کثرت ها و کاستي ها "و قراردادن فرم در برابر فرم و فضا " طبيعت در برابر هندسه ( معماري ارگانيک ) " داخل دربرابر خارج  و همچنين قدرت و منطق مردانه از يک سو و احساسات زنانه از سوي ديگر (کهدر اوج وجود به تفاهم رسيده اند )مي کوشد ارتباط معنائي و فرمال ( fomal ) را مفهومبخشد. در واقع طراحي داخلي به وسيله اين ترکيب مي خواهد به اهداف مورده نظر خود درطراحي فضا دست يابد.

در طراحي داخلي با ايجاد ضرب و آهنگ درهندسه مي توان احساسات انساني را بيدار ساخت در تمامي ابعاد نفوذ کرد و حرکتهائيغير از حرکتهاي عمودي و افقي ايجاد کرد.

ما در معماري با فرکانس هاي نوري که طولو عرض و ارتفاع را تعريف مي کنند، سروکار داريم و موقعي که اين سه به موجزترين شکلواقع شود، شما احساس زيبايي مي کنيد .

مجموعه اي از اشکال هندسي، که به صورتمجرد و بي هيچ واسطه اي در فضايي دو بعدي تعين يافته اند. تناسبات، ابعاد، غلظت،توناليته رنگ هاي استفاده شده و تحريکات حسي موجود در هر اثر ، بيانگر هماهنگي دقيقدر اجزاء است.

 انسان به واسطهگرافيك محيطي در کنار طراحي داخلي با محيط پيرامون خود سخن مي گويد ، و با ديگرانارتباط برقرار  مي كند.  طراحي داخلي در ايجاد  فضايي مطلوب و دلنشين براي افرادجامعه  نقش موثردارد.

محيط مناسب  يعني فضايي كه بشر در آن بتواند فارغ از  فشارهاي ناخواسته رواني  رشد كرده و شكوفا شود و اين از خواسته هاي عقلاني و منطقي  هر جامعه است. گرافيك " محيط زيبايي بصري و نظم  و هماهنگي مطلوب  فضا است.

مقصود از  تمام طرح هاي گرافيكي براي  محيط  داخلي و خارجي – ايجاد  فضايي براي زندگي  پر نشاط و سالم و قانع  كننده است.

مشخص كردن يك مكان از مكاني ديگر ، زيبا سازي  ، نظم و انسجام  بخشيدن به فضاي و گسترش حيطه فعاليت طراحي داخلي، از  اهداف گرافيك محيطي  به شمار مي رود.

طرح اجرائي:

هر فضاي داخلي اعم از محل کار تفريح ياسکونت قابليت زيبا شدن را دارد تنها بايست چگونه از اصول و عوامل سازمان بندي صحيحبعلاوه کمي ذوق و سليقه استفاده کرد تا شرايط مناسب و دلخواه پديد آيد.   شروع کاردر فضا سازي و تزئين بايد عاري از جنبه هاي ذهني و خيال پردازي غير واقعيباشد.برخورد اول با مسئله لازم است با در نظر گرفتن عينيات و امکانات خارجي صورتپذيرد. ساختن خانه اي در رويا آسان اما در عمل سخت و دشوار است هدف از اين مقدمهنفي اهميت و نقش تخيل نيست بلکه منظور ارائه طريقتي است که تخيل نيز مانند سايرعوامل تحت نظم در آيد و شکل عنصري سازنده به خود گيرد. به خاطر عوامل متعددي که درشکل گيري يک طرح موقت دخالت دارند اجراي کار نيازمند برنامهاي دقيق و منظم است. پيشرفت قدم به قدم و حساب شده از اتلاف دقت و هزينه مي کاهد و در نتيجه حاصل کار راپر ثمر ميسازد لذا در طرح اجرائي عواملي چند لازم است مورد نظر قرارگيرد.

عملکرد:

اولين عنصري که در شروع بايد مدنظر قرارگيرد عملکرد و نحوه استفاده از فضاي داخلي است. يک چهار ديواري ميتواند به عنواناطاق خواب "نشيمن " اطاق بچه " اشپزخانه" سالن ورزش " فروشگاه يا اداره شخص معينبراي فعاليت مشخص قرار گيرد ضروري است با استفاده از عواملي چون نورپردازي و چيدنمبلمان تقسيم گردد تا عملکرد هر يک دقيقآ مشخص گردد.

افراد:

نيازهاي يک خانواده پر جمعيت با احتياجاتفردي مجرد يکسان نيست. وجود اطفال خردسال قهرآ نوع خاصي تزئين را ديکته ميکندخصوصيات رواني افراد خانواده و زماني را که با هم يا جدا از هم در منزل صرف ميکنندنيز از عواملي مهم در آرايش خانه بشمار ميرود لذا منظور داشتن سليقه کليه اعضايخانواده ضروري است.

آسايش:

در نظر گرفتن آسايش ساکنان خانه بيش اززيبائي در دکوراسيون واجد اهميت است. اطاق زيبا اما غير قابل استفاده تدريجآ بهجايگاه ارواح بدل ميگردد محل کار زندگي يا استراحت چنانچه شرايط مناسب و راحتيفراهم ننمايد داراي فضاي سنگين و کسالت بار شده افراد را از خود گريزان خواهد نمودنقش عمده معماري و تزئين داخلي در حقييقت ايجاد محيطي مناسب براي زيستن و فعاليتهاي انساني است.

ويژه گيها:

منظره اطاق " ميزان نور طبيعي "خصوصياتمعماري ساختمان از ديگر عواملي هستند که قبل از شروع تزئين بايد مدنظر قرار گيرند .اين عوامل اجزاء ثابتي را تشکيل ميدهد که تغيير آنها و پس از اتمام کار ديگرانامکان پذير نيست لذا ترکيب بندي را طوري بايد انجام داد که از جنبه هاي مثبت اينويژگيها حداکثر بهره برده شود.

نقشه:

انجام کار چه در ساختماني نو و چه تغييردکور يک ساختمان کهنه باشد بايد با در نظر گرفتن شکل فضا  و  پياده کردن نقشه آنصورت گيرد .کشيدن نقشه يکي از ضروري ترين اقدامات ميباشد. جابجائي مبلمان يا تغييررنگ بر روي نقشه امري ساده و بدون فرج است اما ارتکاب هر اشتباه پس از اتمام کار بهقيمت صرف هزينه اضافي و دوباره کاري است .نقشه نه تنها فضاي قابل استفاده راپيشاپيش نمايش ميدهد بلکه به کمک آن ميتوان تعداد و اندازه اثاثيه مورد نياز را نيزمشخص کرد .

نور:

ضمن کشيدن نقشه مناطقي که از آن جا نورطبيعي به داخل تابيده مي شود و نواحي تاريک همچنين تعداد چراغهاي سقفي و آباژور باتعيين محل دقيق آنها لازم است مشخص گردند محاسبه رو شنائي عمومي و نقاطي که احتياجبه نور بيشتري براي مطالعه يا کار دارند واجد اهميت خاصي است.

سطوح:

سطوح اصلي اتاق شامل سقف و کف وديوار هامي باشد پرده ها روکش مبل و صندلي " سطح درها و پنجره ها نيز سطوح کوچکتر را تشکيلمي دهند. رنگ " نقش " بافت در بزرگ يا کوچک جلوه دادن اتاق موثر است نقوش درهم ورنگهاي تند بر سطوح مذکور قدرت جلب توجه بيشتري داشته و فضا را شلوغ و کوچک خواهندکرد .


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ 11 / 9 / 1391برچسب:طراحي, داخلي,

] [ ] [ Iman ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه