مقاله ای درباره حضرت زهرا(س)-بخش اول

 

ایام فاطمیه جمعا 6 روز می باشد، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی،میان علمای شیعه، دو تاریخ مشهور و مقبول است: یکی هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر (ص) و دیگری نود و پنج روز. با توجه به رحلت پیامبر اسلام (ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخة سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل ، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می‌ خوانند. اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می‌ خوانند. ظاهراً علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)،29روز بوده باشند،حال آنکه د رصورت کامل بودن ماههای قبل،روز شهادت 13جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود.چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمری 30 روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند. اما در عرف به دهه دوم جمادی الاول از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول 75روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی ازاول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول 95روز،شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است،دهه فاطمیه دوم گفته می شود.

زندگانى حضرت زهرا سلام الله علیها

آشنایى کوتاه با صدیقه کبرى ، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام

نام : فاطمه

کنیه هاى مشهور: ام الحسن ، ام الحسین ، ام ابیها، ام الائمه .

مشهورترین لقبها: زهرا، صدیقه ، طاهره ، کبرى ، سیده ، بتول .

پدر: حضرت محمد بن عبدالله صلى الله علیه و آله پیامبر عظیم الشاءن اسلام .

مادر: خدیجه علیهاالسلام بنت خویلد همسر فداکار پیامبر اسلام .

محل تولد. مکه

سال تولد: سال دوم بعثت ، و به روایتى : سال پنجم

روز میلاد: بیستم جمادى الثانى .

نام همسر: على بن ابى طالب علیه السلام ، پسرعموى پیامبر اسلام .

زمان ازدواج : رجب یا ذى حجه سال دوم هجرت در مدینه .

مدت زندگانى با على علیه السلام : نه سال .

میزان مهریه : 400 مثقال نقره مسکوک

فرزندان : حسن علیه السلام ، حسین علیه السلام ، زینب کبرى ، ام کلثوم و یک فرزند سقطشده به نام محسن

شهادت : در سال یازدهم هجرى

محل دفن : پنهان است

تعداد احادیث و روایات باقیمانده درباره آن حضرت : حدود 2000 مورد.

تعداد سخنان باقیمانده از حضرت فاطمه : حدود 130 مورد.

تعداد اشعار باقیمانده از آن حضرت : حدود 29 قطعه .

تعداد خطبه هاى باقیمانده از آن حضرت : 2 خطبه .

سایر آثار علمى باقیمانده از آن حضرت : مصحف فاطمه علیهاالسلام که به خط همسر گرامش على علیه السلام نوشته شده و در نزد فرزندان آن حضرت بوده و هم اکنون در دست حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشریف مى باشد.

زهرا (س) در کلام قرآن:

او؛ کوثر، بحر (دریا)، لیله القدر، مطهره، برّ (نیکوکاری)، صراط مستقیم، مشکوه، و شاخه شجره طیبه نامیده شده است.

زهرا (س)  در روایات:

محدثه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، لیله القدر، بضعه النبی، ام ابیها، ام الائمه (ع)، امة الله، کفو علی و اولین وارد شونده بر بهشت نامیده شده.

آداب مهم پیش از خوابیدن در زندگی فاطمه (ع)

    در دین مبین اسلام، خواب فقط برای استراحت نیست، بلکه خواب برای خواب دیدنهای معنوی و ایجاد ارتباط بین شخص مومن با خداست.  در روایات دینی در مورد خواب آمده است:  قال رسول الله (ص):

    رُؤیَا الْمُؤمِنِ تَجْری مَجْرٰی کَلاٰمٍ تَکَلَّمَ بِهِ الرَّبُ عَبْدَهُ. [خواب دیدن مؤمن همانند سخنی است که خداوند با بنده اش دارد.]   در همین زمینه فاطمه (س) به سفارش و تعلیم پدر اذکاری را قرائت می نمودند:

    از حضرت زهرا (س) روایت شده است:

    حضرت رسول (ص) به خانه ام تشریف آوردند در حالی که من بستر خود را برای خوابیدن پهن کرده بودم.

    فرمود: ای فاطمه! هیچگاه پیش از آنکه چهار کار انجام داده باشی، نخواب!

    1- قرآن را ختم کنی.                                       2- پیامبران را شفیع خود قرار دهی.

    3- مومنان را از خود خوشنود سازی.                    4- و حج و عمره انجام دهی.

    این مطلب را فرمود و مشغول نماز خواندن شد. من صبر کردم تا اینکه نمازش تمام شد

    عرض کردم: یا رسول الله (ص)! به چهار کار دستور دادی که در این حال توان انجامش را ندارم!

    رسول خدا (ص) تبسم کرده فرمود:

    1- هرگاه سوره (قل هو الله احد) را سه مرتبه بخوانی، مانند آن است که قرآن را ختم کرده ای.

    2- و هرگاه بر من و بر پیامبران پیش از من درود بفرستی ما شفیعان تو در روز قیامت خواهیم بود.

    3- هرگاه برای مومنان استغفار کنی همه از تو خوشنود خواهند شد.

    4- و هرگاه تسبیحات اربعه (سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر) بخوانی حج و عمره انجام داده ای.

افضلیت بر آدم (ع )

    آدم علیه السلام به واسطه خوردن گندم از بهشت بیرون آمد، فاطمه زهرا علیهاالسلام از ایثار قرص نان تمام جنات ثمانیه را متصرف گردید و سوره هل اتى در شاءن ایشان نازل گردید.

برترى بر ابراهیم (ع )

    حضرت ابراهیم علیه السلام را خداوند به شکر یاد فرمود، فاطمه زهرا علیهاالسلام را به ذکر یاد فرمود: الذین یذکرون الله قیاما و قعودا.

تکبیر در شب عروسى 

    تکبیر در مجالس عروسى از شب عروسى حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام مرسوم شد، زیرا در آن شب جبرئیل و میکائیل و فرشتگان و پیامبر صلى الله علیه و آله تکبیر گفتند.

      شهادتین در بدو تولد

    آدم علیه السلام پس از اکمال خلقت و نفخه روح عطسه کرد و تحمید نمود، فاطمه زهرا علیهاالسلام پس از ولادت شهادتین گفت و یکان یکان از فرزندان معصومین خود علیهم السلام را نام برده ، یاد فرمود.

دعای حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ در نماز:

ابن بابویه به سَنَد معتبر از حضرت امام حسن ـ علیه السّلام ـ روایت کرده است که آن حضرت فرمود: که در شب جمعه مادرم فاطمه ـ علیها السّلام ـ در محراب خود ایستاده و مشغول بندگی حق تعالی گردید، و پیوسته در رکوع و سجود و قیام و دعا بود، و تا صبح طالع شد، شنیدم که پیوسته دعا می کرد، از برای مؤمنین و مؤمنات، و ایشان را نام می برد و دعا برای ایشان بسیار می کرد، و از برای خود دعایی نمی کرد، پس گفتم ای مادر چرا از برای خود دعا نکردی، چنان که از برای دیگران کردی، فرمود:«یا بنیّ الجار ثم الدّار»، یعنی: ای پسر جان من، اوّل همسایه را باید رسید، و آخر خود را

    کار منزل و عبادت 

    حضرت فاطمه علیهاالسلام در خانه على علیه السلام بچه دارى مى کند و آب مى کشد و آسیاب مى نماید و غذا درست مى کند و زحمات زیادى را به تنهایى تحمل مى کند، ولى عبادت و شب زنده دارى و در محراب مخصوص خودش راز و نیاز و دعا براى مومنین و پیروزى اسلام و سرفرازى مسلمین را هم فراموش نمى کند، سرور زنان عالم با آن که در منزل خسته و رنجور مى شود، ولى وقتى که على علیه السلام به خانه مى آید، آن چنان چهره بشاش و شادابى دارد که وقتى چشم مبارکش به چهره زیبا و نورانى زهرا علیهاالسلام مى افتد همه خستگى و ناملایمات و رنج هاى او برطرف مى شود و مثل این که على علیه السلام هیچ ناراحتى نداشته است .

تشویق فرزندان به عبادت 

    بسیار مى شد که با مناجات ها و گریه هاى شبانه مادر، بچه ها از خواب بیدار مى شدند. امام حسن علیه السلام مى گوید: در یک شب جمعه دیدم مادر در محراب عبادت ایستاده و تا طلوع صبح در رکوع و سجده بود و همه را دعا مى کرد. گفتم : مادرم ! چرا براى خود چیزى نخواستى ؟

    گفت : پسرجانم ! اول همسایه بعد خودت .

    زهرا علیهاالسلام در هنگام غروب نمى گذاشت بچه ها بخوابند و اگر در خواب بودند آن ها را بیدار مى کرد که آن وقت ، وقت استجابت دعاست . و همچنین در شب هاى قدر آن ها را با غذاى سبک دادن بیدار نگاه مى داشت .

    او بچه ها را زیاد به یاد رسول الله صلى الله علیه و آله مى انداخت و به سفارش پدرش بچه ها را دسته گل مى دانست و آن ها را براى یاد گرفتن قرآن و دعا به نزدش مى فرستاد.

    بیدار کردن کودکان براى عبادت 

حضرت زهرا علیهاالسلام در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان کودکان خود را به بیدارى و نخفتن وادار مى کرد. ممکن است کسى تعجب کند که او چگونه بچه ها را به این کار که حتى براى اشخاص بزرگ هم زحمت دارد فرا مى خواند.

حضرت در روز بچه ها را مى خوابانید تا کاملا استراحت کنند و غذاى کمترى به آنان مى داد تا بدین گونه زمینه و موقعیت بهتر و مطلوب ترى از نظر جسمى و روحى براى شب زنده دارى داشته باشند. او به حدى در این کار جدى و قاطع بود که نمى گذاشت احدى از اهل خانه خوابش ببرد و مى فرمود: محروم است کسى که از برکات شب قدر محروم بماند.

گویا فاطمه علیهاالسلام مى خواهد از دوران کودکى در قلب پاک فرزندان خود جمال خدا را به تجلى ، و جان و

زبانشان را به حلاوت و شیرینى عبادت آشنا کند و محبوب راستین را به آنان نشان دهد تا در جوانى جذب جلوه هاى دروغین نشود. این روش تربیتى فاطمه علیهاالسلام به عنوان یک سنت بسیار پسندیده و قابل اجرا در گفتار امامان معصوم علیهم السلام نیز به چشم مى خورد. از جمله امام صادق علیه السلام فرمودند: زمانى که کودک به سن شش ‍ سالگى رسید او را به نماز و چنان چه تحمل گرفتن روزه را داشت ، او را به انجام آن وادار نمایید.


 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ 15 / 1 / 1392برچسب:,

] [ ] [ Iman ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه