جوش جوانی ، جوش صورت یا آکنه چیست؟

جوش جوانی ، جوش صورت یا آکنه چیست؟

آکنه یا جوش یک اختلال پوستی می باشد که در سنین نوجوانی شروع وتا آخر جوانی همراه افراد درگیر می باشد درمان بیشتر جنبه کنترل جوش صورت به منظور بهبودی موقتی تا ما دامای که تحت درمان دارویی قرار دارندو به منظور جلوگیری ااز بوجود آمدن جوشگاهای عمیق می باشد.


اول از همه باید دید که ضایعات واقعاً جوش هستند. چون خیلی از ضایعات پوستی شبیه جوش بروز می کنند. جوش بیشتر در نواحی سبوره ( نواحی از بدن که دارای غدد چربی فراوان می باشد) دیده می شود.

غدد چربی بطور طبیعی در تمام سطح پوست گسترش دارند و مسئو ل چرب نگه داشتن سطح پوست می باشد. همچنین به علت دارا بودن بعضی مواد دارای خاصیت ضد میکروبی و قارچی هستند. این غدد در کف دست و پا و لب وجود ندارند و بیشترین تراکم آنها در صورت ؛ سر ؛ سینه و قسمت بالای پست می باشد.

جوش بیشتر در صورت دیده می شود و بصورت انواع شکلها از قبیل: کومدون ( جوشهای ریزی که بصورت سر سیاه و سر سفید دیده می شوند )؛ پاپول (جوشهای برجسته و قرمز رنگ)؛ پاسچول (جوشهای چرکی ) و بالاخره ناجول و کیست (جوشهای بزرگ و دارای عمق و مواد داخل آنها).

از بسته شدن دهانه خروجی غدد چربی بعلتهای گوناگون جوش بوجود میاید. علتهای بسته شدن این دهانه ها شامل:

۱) تولید و ترشح زیادی چربی در این غدد که خود این می تواند بعلت ارثی بودن یا عدم تنظیم هورمونی باشد. البته گاهی سطح هورمون در سطح طبیعی می باشد ولی پوست به این مقدار طبیعی نیز حساس است.

۲) رشد میکروب در دهانه غدد که باعث التهاب و بسته شدن این غدد می شوند.

۳) اختلال در کراتینی شدن ( در تشکیل کراتین دهانه اختلال وجود دارد مثل افرادی که سوء تغذیه یا رژیم غذائی دارند که اسیدهای چرب ضروری در بدن آنها کم می باشد و یا بعلتهای دیگری این اختلال وجود دارد).

جوشهای صورت را نمی توان بطور کامل از بین برد ولی می توان آنها را تحت کنترل در آورد.

درمان این جوشها بستگی به نوع جوش انجام می گیرد. در کل شستشوی مکرر نواحی جوش بویژه با صابونهائی که اسیدیته می باشد و از خود بقایایی به جا نمیگذارند از تشکیل جوش جدید تا حد زیادی موثر هستند و در درمان نیز کمک کننده می باشد. این صابونها در داروخانه ها موجودند و به عنوان ضد جوش معرفی می شوند. در درمان جوش از داروهای ضد باکتری ( میکروبی ) نیز استفاده می شود. که بستگی به نوع جوش و گسترش آن دارد.

داروهای دیگری نیز بسته به نوع جوش در درمان مصرف دارند که اختصاصی می باشد و از حوصله این بحث خارج هستند. افرادی که دارای جوش می باشد باید از مصرف هر گونه کرم یا پماد اجتناب کنند: چون باعث بدتر شدن جوشها میگردند.

افرادی هستند که منافذ پوست آنها به اصطلاح باز می باشد و در داخل این منافذ بصورت سیاه دیده می شود. ترشح چربی و در معرض هوای آزاد قرار گرفتن این چربی باعث اکسید شدن آن می گردد و به صورت سیاه دیده می شوند. برای از بین بردن آن می توان از همان صابونهایی که گفته شد استفاده کرد و همچنین از اسکراب صورت نیز می توان کمک گرفت.

یکی از عارضه های جوش صورت باقی ماندن لکه در آن ناحیه بعلت التهاب و فعال بودن سیستم دفاعی بدن در آنجا می باشد. جوشهایی که بیشتر دستکاری شوند احتمال بوجود آمدن لکه بیشتر است . در ضمن افراد با رنگ پوست تیره تر لکه ناشی از جوش در آنها بیشتر است.

درمان این عارضه در حقیقت درمان جوش می باشد . یعنی با درمان جوش بعلت کم شدن التهاب احتمال بوجود آمدن لکه کم می شود . درمان قاطعی برای از بین بردن این نوع لکه وجود ندارد و در طول زمان بسته به نوع پوست این لکه ها از بین میروند . البته بعضی از داروهای موضعی این طول زمان را کاهش می دهند که از آن جمله می توان از ژل های حاوی
AHA نام برد این ژل حاوی اسیدهای میوه می باشد و باعث تسهیل در پوسته ریزی طبیعی پوست می شوند و به این خاطر پوست جوان و شاداب می ماند .

داروهای موضعی دیگر که کمک کننده می باشد : کرم و ژلهای حاوی ویتامین ث و مشتقات ویتامین آ ( کرم و ژل تره تینوئن ) .

از نظر علمی و آنچه در کتب علمی - پزشکی موجود است هیچ نوع غذا و خوراکی در ایجاد و تشدید جوش صورت دخیل نیستند ؛ ولی بر اساس طب قدیم و گفته افرادی که جوش صورت دارند بعضی از خوراکیها در بدتر کردن جوش صورت دخیل می باشد و پرهیز از این خوراکیها باعث بهبودی در جوش می شود .
از جمله غذا و خوراکیهایی که باعث این علت می شوند شامل : غذاهای چرب ، تنقلات ، خرما، کشمش ، محصولات دریایی ( ماهی و میگو ) ، بعضی از میوه جات ( موز ، کیوی ، خرمالو ) و غیره . بهترین راهکار پرهیز از مواد غذایی و خوراکیهایی است که فرد اظهار میکند با خوردن آنها جوش صورتش بدتر می شود.
طبق مطالعات و بررسی های انجام شده افرادی که جوش صورت دارند کمتر دچار سرطان پوست از نوع بازال سل می شوند. البته این به آن معنا نیست که برای درمان جوش پیگیر نباشند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ 6 / 9 / 1391برچسب:جوش, جوانی , جوش, صورت ,یا ,آکنه ,چیست؟,

] [ ] [ Iman ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه